Kiekvienas norime būti naudingas, reikalingas, užsiimti mėgstama veikla, atrasti ir tobulinti savo gebėjimus, dalyvauti visuomenės gyvenime ir jaustis jos dalimi. Vienas iš būdų tai pasiekti – savanorystė. Tik ar tikrai savanorystė kiekvienam prieinama? Ar kiekvienas gali save įprasminti ir atrasti per savanorystę? Į šiuos ir kitus klausimus siekiame atsakyti dalyvaudami projekte IMProVE 2.0, kuris vykdomas Jaunuolių dienos centre.
Projekto tikslas - suteikti galimybę žmonėms, turintiems intelekto
ar kompleksinę negalią, savanoriauti ir per savanorystę įsitraukti į visuomenę.
Stiprios visuomenės požymis - kai kiekvienas pilietis yra gerbiamas,
nediskriminuojamas ir pripažįstamos bei užtikrinamos jo teisės. Ypatingas
dėmesys skiriamas labiausiai pažeidžiamoms visuomenės grupėms, jų įsitraukimo
ir dalyvavimo visuomenės gyvenime užtikrinimui.
Kartu su projekto partneriais iš Čekijos,
Vokietijos ir Italijos kuriamos pagalbos ir paramos priemonės, mokymai kaip įtraukti
kuo daugiau žmonių su negalia į savanorystės procesą. Labai svarbu padėti
atrasti tinkamas savanorystės vietas, kurioje asmuo su negalia jaustųsi
naudingas ir reikalingas. Sukurti tokius savanorių apmokymo metodus, kurie būtų
suprantami ir prieinami asmenims su intelekto negalia. Surasti būdus, kaip padaryti
savanorystę prieinamą asmenims turintiems judėjimo negalią, nes vis dar
susiduriama su aplinkos pritaikymo kliūtimis. Aplinkui yra žmonių, kuriems
reikalinga pagalba ir parama, susiduriame su gamtos teršimo problemomis, reikalinga
pagalba tvarkant aplinką, trūksta pagalbos gyvūnų globos organizacijose ir
daugelyje kitų sričių, kur žmonės su negalia galėtų puikiai savanoriauti. Todėl
svarbu apgalvoti ne tik savanorystės vietas, bet ir įvertinti asmens su negalia
galimybes, talentus, žinias, siekiant suprasti, kur būtų reikalinga jo, kaip savanorio
pagalba.
Savęs
pažinimui paslaugų gavėjams buvo pasiūlyta išbandyti “nuotraukų metodą”: kiekvienas
paslaugų gavėjas galėjo išsirinkti jam labiausiai patinkančią nuotrauką,
kurioje pavaizduota kokia nors veikla (pvz. kavinė, mokykla, darželis,
parduotuvė, ligoninė ir kt.) ir pasidalinti savo mintimis, kokią savanorišką
veiklą norėtų ir galėtų atlikti. Tai padėjo geriau pažinti kai kuriuos paslaugų
gavėjus, pamatyti juos “kitomis akimis”, sužinoti kokios jų svajonės ir norai,
susiję su savanoryste. Taip pat buvo organizuojamos diskusijos, darbas
grupelėse diskutuojant ir analizuojant kaip reikėtų pradėti pokalbį
savanorystės vietoje, kaip reikėtų pristatyti save, kokia atsakomybė, kokie
tyko pavojai ir kur ieškoti pagalbos. Kitas svarbus žingsnis, – rasti būdus
kaip geriau bendradarbiauti su paslaugų gavėjų tėvais, skatinant pasitikėjimą
savo vaiku, ugdant jo savarankiškumą ir galimybę būti naudingu visuomenėje per
savanorišką veiklą.
Taigi savanorystė labai svarbi žmonių su negalia tobulėjimui, įgijimui naujų patirčių ir žinių, mokymuisi, bendravimui su kitais, naujų ryšių ir draugysčių užmezgimui. Taip pat savarankiškumo skatinimui ir ugdymui, nes tai įsitraukimas į visuomenę ir parodymas, kad negalia – yra ne kliūtis. Žinoma ir svarbiausia – tikėjimas, pasitikėjimas savimi, bei supratimas, kad savanorystė keičia gyvenimus.
JDC darbuotoja INGA K.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą